Professor
Faggruppe for matematikk | Institutt for real-, natur- og samfunnsfag
- Jeg jobber med
-
Jeg har en doktorgrad i filosofi rettet mot pedagogikk, og har i mange år arbeidet med forskning og undervisning i matematikk og matematikkdidaktikk med særlig fokus på barneskole og barnehagen. Siden 2011 jobber jeg ved Dronning Mauds Minne Høgskolen som førsteamanuensis i matematikkseksjonen. I 2024 har jeg blitt professor.
Jeg samarbeider med Anne Hj. Nakken. Vi har skrevet
boka «Matematikkens kjerne» som mange høyskoler og universiteter bruker
som pensum i barnehagelærerutdanningen. Sammen med matematikkseksjonen
ved DMMH har vi også utviklet Norges første matematikkrom som er knyttet
til en UH-institusjon.
Både i mitt arbeid som førsteamanuensis ved Humboldt-Universitetet i Berlin, som vikarierende professor ved høyskolen i Schwäbisch Gmünd og ved Dronning Mauds Minne Høgskolen hjalp jeg lærerstudenter med å planlegge,
gjennomføre og evaluere læringsprosesser for barn. Mitt ønske er å koble undervisning og forskning tett sammen gjennom å la studenter delta i pågående forskningsprosjekter. Jeg har vært veileder for både
bachelor- og masterkandidater.
Jeg er opptatt av å gi studentene gode faglige ferdigheter, så vel som metodiske ferdigheter i matematikk.
Dessuten synes jeg at det er viktig at studentene utvikler et godt
forhold til matematikk for å kunne begeistre barn.
Sosiale nettverk
- Utdanning
-
26.11.2003 til 25.11.2005
Eksamen: 2. Statseksamen som lærer
01.10.1995 til 05.12.1997
Eksamen: 1. Statseksamen som lærer
01.10.1987 til 14.03.1995
Eksamen: Diplom Physiker (tilsvarer en mastergrad i fysikk)
01.09.1980 til 23.06.1987
Generell studiekompetanse: Abitur
01.08.1974 til 31.07.1980
- Forskning og utvikling
-
Jeg er leder av den EECERA SIG'en Mathematics Birth to Eight Years. Mine aktuelle forskningsprosjekter er SCOP og Studentaktiv undervisning i matematikk og RLE.
-
Målet med prosjektet SCOP (Stochastics in Children's Outdoor Play) er å analysere hvordan barns matematikk dukker opp i ulike leksituasjoner, spesielt utelek. Målgruppen er 3-5-åringer. Forskningsspørsmålet er hvordan matematisk tenkning med vekt på stokastiske ideer (tanker om sannsynlighet og statistikk) oppstår i barns lek utendørs, med tanke på både fri, barnestyrt lek og strukturert voksenstyrt lek. Jeg er interessert i å finne svar på de følgende spørsmålene:
- Hva er rollen til materialer og ressurser?
- Hvordan uttrykker barn og personalet sine matematiske/stokastiske forestillinger verbalt og nonverbalt?
- Hvordan viser barn sin matematiske/stokastiske tenkning?
- Hvilke ideer vekker spontant barnas interesse?
- Hvordan beriker disse matematiske ideene leken?
- Og hvordan beriker leken barns matematiske tenkning?
Resultatene fra undersøkelsen skal publiseres på engelsk i en bok fra Routledge forlaget.
- Utviklingsprosjektet «ViduKids» handlet om å lage videoer om matematikk sammen med barnehagebarn. Det var oppfølgingsprosjektet til «vidumath» og som dette et europeisk prosjekt som får støtte fra Erasmus+-programmet.Prosjektet ble avsluttet i juli 2023.
- Utviklingsprosjektet «AutoSTEM» handlet om å bruke mekaniske leker for å jobbe med realfag i barnehagen. Det er også et europeisk prosjekt som fikk støtte fra Erasmus+-programmet. Det blir avsluttet i 2020.
- Matematikkrommet ble utviklet av matematikkseksjonen ved DMMH. Med et forskningsprosjekt undersøker jeg hvordan barn bruker rommet og hvordan det bidrar til barns matematiske forståelse.
- Jeg samarbeider også med Prof. Dr. Sigrid Blömeke ved CEMO og kollegaer fra Humboldt-Universitetet i Berlin i et internasjonalt forskningsprosjekt for å studere «Struktur, nivå og utvikling av profesjonell kompetanse for barnehagelærere i matematikk (KomMa)». Pro-KomMa er følgeprosjektet som jeg er fortsatt involvert i.
- Med utgangspunkt i KomMa-prosjektet har jeg forsket på mine studenters matematikkangst. Det har nå blitt et eget forskningsprosjekt som heter «Barnehagelærerstudenters holdning til matematikk (Barholm)».
- Publikasjoner
-
Du finner en fullstendig liste på , the Current Research Information SysTem In Norway.og på min hjemmeside under https://oliver-thiel.info/research.