Historier fra DMMH og barnehagen Vil du bli litt bedre kjente med oss? Vi ba noen barnehagelærere, DMMH-studenter og ansatte ved høgskolen om å dele noen av sine tanker om høgskolen, studiene og hverdagen i barnehagen og her på Dronningen. SE VÅRE STUDIER Mer om Trondheim Her er svarene - historier fra DMMH og barnehagen sett fra innsiden. Om yrket Maria Sjøflot og Kari-Mette Hol– Jeg er veldig fornøyd. Vi har flinke lærere som liker det de holder på med og er veldig «på». Marit Haugen og Pia AuneDe første skrittene. Det første vennskapet. Den første løse tanna. Det er et privilegium å få være tett på så mange av de store øyeblikkene i et barns liv, mener barnehagelærerne Marit Haugen og Pia Aune. Lars Moe– Jeg har det veldig bra når vi er ute en hel dag og tenner bål, løfter på steiner og klatrer i trær – og et barn roper «kom og se hvor høyt jeg har klatret!». Therese Skei Dahl - En del av noe størreI jobben som styrer i Espira Muruvik føler Therese Skei Dahl at hun kan gjøre en forskjell – både for barna og for sine ansatte. Taran StrømmenFor Taran er deltidsstudiet i Kristiansund et steg i riktig retning for å oppfylle drømmen om å drive egen gårdsbarnehage. Jon-Kjetil AntonsenJon-Kjetil er en av mange studenter som har valgt en karriere som barnehagelærer. Les hans erfaring som student ved DMMH! Jacqueline MadugaSom flerkulturell med erfaringen om å være ny i et land, ønsket Jacqueline å bidra til å gjøre samarbeidet mellom flerkulturelle familier og barnehage enklere. Ingrid LeirvikDa Ingrid oppdaget muligheten for å kombinere friluftsliv med hennes omsorg for andre, var det ingen tvil om hvilken karrierevei hun skulle velge – hun skulle bli barnehagelærer. Anna Østensjø Borrevik Anna visste allerede som 14-åring at hun skulle jobbe i barnehage. Nå ønsker hun å inspirere andre til å satse på den meningsfulle og givende karrieren som barnehagelærer. Armel MbuebueDette er faktisk noe mer enn bare barnepass. Vi hjelper barna til å bli gode samfunnsborgere. Mari Størset GrøtteJeg trives med veldig mange ting i jobben min, men det å få tilbringe hver dag sammen med barn som gir så mye glede tilbake til meg er det jeg vil trekke fram. Man føler seg viktig for mange barn i denne jobben. Vegar BonesDet er viktig å se den enkelte og vite at barns følelsesuttrykk og atferd gjerne er et signal om hvordan de har det. Arnhild Heggemsli HarstadDet er utrolig hvor mye man lærer i løpet av noen år i barnehagen, men det som slår meg hver gang er hvor stor betydning vi har for barna og familiene i møter hver dag på jobb. Mona Hatlen- Barnehagelærerstudiet med vekt på ledelse som jeg tar nå som jeg tar nå vil jeg virkelig anbefale for andre. Jannita Halsen- Lærerne på DMMH underviser på en sånn måte at de gjør ting artig, det gir meg en god mulighet til å lære. De er så engasjerte og da blir det automatisk lettere å lære. Marielle Haugen Dahlstrøen- Det gir meg så mye at vi er med på gjøre den fremtidige generasjonen sterk og robust til å møte fremtiden. Marielle Haugen Dahlstrøen Morten Hønborg Hjelde- Engasjerte, dyktige, interesserte voksne i barnehagen er kjempeviktig. Det er jo ungene som er fremtiden og en veldig stor del av dem går i barnehage. Pål Gerhard Rystad- Det er ikke en rettighet å bli barnehagelærer, det er en mulighet. Møt Morten Sæther og Thomas Nguyen- Musikk kan bidra til livskvalitet og læring. Jeg som underviser ønsker å gi studentene en musikkgnist som kan videreføres til barna. Thomas Nguyen Therese Marie Ignacio Bjørnås- Studerer du til å bli barnehagelærer må du tørre si fra Rolv Lundheim- Det jeg liker best med å jobbe her er studentene, kollegaene mine, og undervisningen. Det var derfor jeg søkte meg hit. Trond Løge HagenBarnehagelærerne skal være gode rollemodeller for barna i barnehagen. Da er det viktig at en kjenner seg selv godt og har et avklart forhold til hvordan en selv reagerer på situasjoner som utfordrer. Cecilie FodstadØnsket mitt er at studentene står støtt og er trygge i den jobben de skal gjøre, det er viktig for meg. Jørgen MoeVi vet hvor viktige kunstfagene er i barnehagen. De har en egenverdi som er nesten hellig for meg. Gjertrud Stordal- Når du kan se at studenten har en aha-opplevelse og får en erkjennelse de ellers ikke ville ha hatt, når du ser at det knaker i hjernebarken og øynene uttrykker ny forståelse og mestring, det er en av de fineste stundene på jobben. Marit HeldalBarndommen min har enorm betydning for den jeg er i dag. Jeg har en veldig sterk opplevelse av min egen barndom. Det var derfor jeg ble barnehagelærer. Elisabeth Walsøe LehnEn monolog gir ingen læring. Min rolle er å inspirere studentene. Å dytte litt på dem, provosere dem og få dem til å ta tak i ting selv.