DMMH | Realkompetanse

Realkompetanse

Du kan søke barnehagelærerutdanning og fritidspedagogikk uten å ha generell studiekompetanse. Du må da oppfylle en del krav for kompetanse som kan kompensere for kravet om generell studiekompetanse. 

Mannlig lærer foran "broa" utenfor Dronning Mauds Minne

Det er et generelt krav om at du må fylle 25 år eller mer det året du søker om opptak, og dokumentere fem års praksis og/eller utdanning. DMMH krever at minst tre av de fem årene må være relevante for utdanningen du søker om opptak til. 

Du registrerer din søknad gjennom Samordna opptak eller lokalt opptak for enkelte program (se studiesidene for nærmere informasjon) og søknadsfristen på ordinært opptak er 1. mars. 

Du må krysse av for realkompetanse som utdanningsbakgrunn i søknaden senest 1. mars.

Fagkrav: Krav til norskkunnskaper

Alle realkompetansesøkere må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk eller annet nordisk språk. Søkere må dokumentere 

  • bestått norsk med minimum 112 årstimer fra videregående skole (eller tilsvarende fra tidligere reformer). Faget må være bestått med karakteren 2 eller bedre. 
  • Søkere med morsmål fra et ikke-nordisk land må dokumentere norsk og engelsk i henhold til Forskrift om opptak til høyere utdannings § 2-2. Mer informasjon om språkkravet på Samordna opptak sine nettsider. 

Krav til dokumentasjon

Alle arbeidsattester må være daterte, signerte, inneholde informasjon om start- og sluttdato for stillingen samt beskrivelse av stillingens størrelse. Dersom man har arbeidet timebasert, må timeantallet være påskrevet. Videregående utdanning dokumenteres med kompetansebevis eller vitnemål. Samordna opptak har mer informasjon om dette på sine nettsider.

Ved søknad til barnehagelærerutdanningen

Søkere må dokumentere fem års arbeid og/eller utdanning hvor minst tre av årene må være relevante for studiet det søkes opptak til. 

Med relevant praksis menes her arbeid i barnehage, SFO assistent i grunnskolen eller tilsvarende. Arbeid innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektoren kan regnes som relevant dersom det kan dokumenteres at søkeren har arbeidet med barn. Relevant utdanning er barne- og ungdomsarbeiderutdanning. Allmennfag/studiespesialisering regnes alltid som relevant.

Ved søknad til fritidspedagogikk

For søknad til bachelor og/eller videreutdanning i fritidspedagogikk må søkere dokumentere fem års arbeid og/eller utdanning hvor minst tre av årene må være relevante for studiet det søkes opptak til. 

Med relevant praksis mener man her studiespesialiserende videregående, barne- og ungdomsarbeiderfag i videregående, fagskoleutdanninger innen fagfeltet barn, unge og fritid. Arbeid i barnehage, skole, SFO, kulturskole, kultur og frivillig sektor vil også regnes som relevant.