Engasjement for flerkulturell forståelse i barnehagen
Jacqueline Maduga
Jacqueline Maduga (22) forstår godt de utfordringene som flerkulturelle familier kan møte. Hun mener at en viktig faktor for å lykkes i å skape et inkluderende miljø, er åpenhet i barnehagen.
– Man må tørre å utfordre seg selv
For Jaqueline er barnehagelærerjobben mer enn bare en jobb. Hun ser på det som en mulighet for å utvikle personlige egenskaper på en positiv måte. En av hennes største utfordringer har vært ledelse, men vurderer allerede nå å ta videreutdanning i ledelse eller spesialpedagogikk hos DMMH.
– Vi fikk mulighet til å jobbe i barnehage allerede fra første semester. Gjennom praksisperiodene får vi verdifull erfaring og innblikk i alle fagfeltene i barnehagen. Jeg er veldig glad for at min praksislærer utfordret meg på å gå ut av komfortsonen og kjenne på lederegenskapene. Jeg har lært mye av det, sier Jacqueline.
Tok utdanningen ved DMMH i Trondheim
DMMH, Dronning Mauds Minne Høgskole, er den eneste utdanningsinstitusjonen i Norge som har utdanning av barnehagelærere som hovedoppgave. Skolen tilbyr ulike bachelor- og mastergrader i tillegg til videreutdanninger.
– Jeg fikk mulighet til å være på skolen og snakke med lærerne i forkant av søknadsfristen. Det var da jeg virkelig fikk øynene opp for studiet, selv om jeg alltid har hørt at jeg er flink med barn. Jeg tror det er mange som egentlig ønsker å bli barnehagelærer, men som ikke tør. Mitt råd er og bare gjøre det, avslutter Jacqueline med et smil.
Møt andre studenter ved DMMH