Facebook
Gå til innholdet
Lukk
komp_re_dsc_2110
Det beste med å jobbe i barnehage? – Det er rett og slett det å få jobbe med barn.

Jon-Kjetil Antonsen

Jon-Kjetil Antonsen

Med en dedikasjon for å utdanne gode pedagoger for fremtiden, er DMMH høgskolen for de med en lidenskap for å jobbe med barn. En av studentene som har funnet inspirasjon til å følge drømmen om en karriere som barnehagelærer, er Jon-Kjetil Antonsen (23).

komp_re_dsc_2147-2

Ble inspirert til å velge DMMH


Jon-Kjetil forteller at søsteren hans hadde studert ved DMMH og anbefalte det som en av de beste høgskolene i landet for barnehagelærerutdanning. I tillegg hadde styrelederen i barnehagen han jobbet som vikar hos også anbefalt DMMH som det beste alternativet. Dermed var det enkelt for Jon-Kjetil å bestemme seg for hvilken skole han skulle søke på.

– På videregående gikk jeg studiespesialisering, og etter dette var jeg i militæret. Senere bestemte jeg meg for å jobbe ett år, og da var jeg vikar i samme barnehage som moren og søsteren min. Det var da jeg oppdaget at det var veldig givende å jobbe med barn, sier han.

Det beste med å jobbe i barnehage


Når vi spør Jon-Kjetil hva som er det beste med å jobbe i en barnehage, er svaret enkelt:

– Det er rett og slett det å jobbe med barn. Selv om de er små mennesker, kommer likevel personligheten deres tydelig fram. Det er artig å jobbe sammen med barn i hverdagen deres, enten det gjelder konfliktløsning, se tegningene deres eller lytte når de viser engasjement i samlingsstundene, stråler Jon-Kjetil.

Tenker du barnehagelærer?
Videre oppfordrer han alle som har jobbet med barn og følt på den givende opplevelsen det kan være, til å vurdere og søke barnehagelærerutdanning ved DMMH.

– Jeg har ikke angret på valget etter jeg sendte inn søknaden, poengterer han.

Møt studenter ved DMMH

– Jeg ønsker å jobbe for barnas beste


Jon-Kjetil forteller at det viktigste arbeidet han utfører i barnehagehverdagen er å være til stede for barna og jobbe for barnas beste.

– Til syvende og sist handler det om at ungene skal ha det bra. Det å ha fokus på å gjøre ting på bakgrunn av hva som er det beste for barna, er den viktigste oppgaven min, sier han.

Siden jobben kan være utfordrende, mener Jon-Kjetil at en av de viktigste egenskapene hos en barnehagelærer er å reflektere over situasjoner slik at man kan ta med seg erfaringen videre og utvikle seg.

– Det handler om å se seg selv utenfra og reflektere over hvorfor vi gjør som vi gjør i barnehagen. Det er viktig å faglig forankre de beslutningene vi tar. Som barnehagelærer må man også være i stand til å tilpasse seg uforutsette hendelser og ikke være bundet av faste planer, sier Jon-Kjetil.

Se hele studietilbudet
komp_re_dsc_2119

Samme fagfelt, ulike retninger


DMMH tilbyr flere ulike retninger for de som ønsker å bli barnehagelærere. Jon-Kjetil forteller at han ofte har blitt møtt påstander om at det er kjedelig å gå hovedlinjen av utdanningen, men føler det absolutt ikke slik selv.

– Jeg valgte hovedretningen uten og helt vite hva de andre fordypningene gikk ut på. Ved å velge hovedmodellen av utdanningen, får jeg oppleve litt av alle fordypningene og fagene, noe som er veldig nyttig. Så jeg føler absolutt jeg får oppleve det meste av det som innebærer å være barnehagelærer, sier Jon-Kjetil.

En jobb med mening


For Jon-Kjetil var ikke lønn det som motiverte ham til å velge barnehagelæreryrket – det var hans lidenskap for å jobbe sammen med barn og voksne. Nå får han gjøre det han elsker.

– Det viktigste er å ha en jobb med mening, avslutter Jon-Kjetil.

7 grunner til å søke DMMH

komp_re_dsc_2110_2