DMMH | En fleksibel videreutdanning med høyt faglig nivå

En fleksibel videreutdanning med høyt faglig nivå

Barnehagepedagogikk del 1 og 2 er en videreutdanning på deltid, fordelt over to år. Sissel Dahlen Fjæran, ansvarlig for studiet, deler sammen med student Stine Marie Grønningsæter Aarsheim erfaringer fra utdanningen.

Sissel Dahlen Fjæran, ansvarlig for studiet, her sammen med student Stine Marie Grønningsæter Aarsheim i Glassgården.
Sissel Dahlen Fjæran er ansvarlig for videreutdanningen Barnehagepedagogikk ved DMMH, her sammen med student Stine Marie Grønningsæter Aarsheim.

Et faglig og personlig fundament for rollen som leder 

Barnehagepedagogikk 1 og 2 retter seg mot personer med pedagogisk bachelorgrad som ønsker å kvalifisere seg til en fast stilling som barnehagelærer, pedagogisk leder eller styrer. 

- Studiet handler om å tilegne seg både kunnskap og kompetanse som er viktig for arbeidet de skal utføre i barnehagen, sier Fjæran. 

Studentene som søker seg til utdanningen har allerede en pedagogisk utdanning og mange har erfaring fra barnehagefeltet. De sitter derfor med mye kunnskap som er verdifull i undervisningen både for oss som undervisere og medstudenter.

Spennende innhold 
Barnehagepedagogikk del 1 er inndelt i følgende tema: 

- Barns utvikling, lek og læring
- Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Didaktiske perspektiv i barnehagen 

Studiet er tverrfaglig og omfatter pedagogikk, samfunnsfag, norsk, fysisk aktivitet og helse, drama og musikk. 

- Videreutdanningen gir studentene verktøy for utvikling av egne lederroller, bevisstgjøring av verdier og evne til kritisk refleksjoner. Noe som er et viktig grunnlag for å kunne lede refleksjon og drøfting av barnehagens arbeid til barns beste, sier Fjæran. 

Praktisk relevans

Stine Marie Grønningsæter Aarsheim er opprinnelig utdannet allmennlærer med fordypning i norsk og estetiske fag. Etter å ha arbeidet en periode i barnehage innså hun at dette var en arbeidsplass som passet hennes interesser og engasjement for kunst og estetikk. Ved siden av jobben studerer hun nå Barnehagepedagogikk, del 2 Småbarnespedagogikk. 

- Selv om studiet i sum tilsvarer et årsstudium fordelt over to år, føler jeg at jeg har lært mer her enn i mange av de årene jeg har studert tidligere. Studiet er kompakt, svært innholdsrikt, med en sterk faglig bredde. 

Barnehagepedagogikk, del 2 har opptak neste år. Studiet gir blant annet innsikt i småbarnspedagogikk, språk, natur, kunst og bevegelse. Det legges også stor vekt på hvordan barn møter verden kroppslig og sanselig, forteller Aarsheim. 

- Vi inviterer barnehager til å oppleve forestillinger og kunstprosjekter vi jobber med. Dette gir oss en praktisk tilnærming og bidrar til å styrke vårt syn på utviklingsperspektivet.

Refleksjon og dialog

Studentene på Barnehagepedagogikk 1 og 2 har ulik bakgrunn. Mange er utdannet allmennlærere eller barnevernspedagoger, men de kommer også fra andre pedagogiske utdanninger.

- Tilbakemeldinger og innspill fra studentene er en viktig del av utviklingen både i undervisningsøkter og av studiet. Vi ønsker å skape en kultur med dialogisk undervisning der ulike erfaringer, refleksjoner og meninger møtes og brytes mot hverandre i klasserommet, sier Fjæran.

Utdanningene gir studentene rom til å prate seg imellom om egne erfaringer og forskjellige pedagogiske spørsmål og problemstillinger, forteller Aarsheim.

- Nå føler jeg meg bedre rustet til å argumentere for en helhetlig barnehagepedagogikk som tar hensyn til barnas kroppslige væremåte.

En utdanning for framtidens barnehageledere

Barnehagepedagogikk 1 og 2 starter annethvert år. De kan tas i valgfri rekkefølge og kan kombineres med jobb. Begge er organisert i 3 samlingsuker på campus i Trondheim, og 2 ukers praksis som studentene kan ta nær hjemstedet sitt.

- Videreutdanningen holder et høyt faglig nivå og gir en helhetlig forståelse av barnehagepedagogikkens mange fagområder, sier student Aarsheim.

- Jeg vil anbefale alle som vurderer det, å søke med en gang. Man får utrolig mye igjen for det og jeg er veldig glad for at jeg søkte.