Lise Hovik forteller at temanummeret om bærekraft i kunstfagene ble initiert av professor Rikke Gurgens, UiT, som på FB utfordret sine kunstfag-kollegaer til å dele hva de gjør for bidra til å motarbeide klima og naturkrisen, og svare på FNs 17 bærekraftmål (Sustainable Development Goals). Hun hadde ideen om at vi som arbeider med kunstfag i høgskoler og universitet sammen kan svare på alle målene, og vise at vi tror på at vårt arbeid er viktig i denne sammenhengen.
Lise Hovik: Jeg ble begeistret for tanken, og meldte min interesse for å bidra. Så begynte ballen å rulle. Det har vært sinnsykt mye arbeid, for artiklene tikket inn fra hele verden! Mette Bøe Lyngstad, som tok hovedansvaret har jobbet sammen med hovedredaktørene i Nordic Journal for Arts & Research, Torill Vist og Jan Sverre Knudsen for å få alt på plass, og vi endte opp med 23 artikler i ett og samme temanummer! Dette utgjør til sammen 530 sider med fagstoff, og er visstnok rekord i tidsskriftets historie!
Tidsskriftet utgis kun på nett, og tilbyr Open Access.
Lyngstad, M. B., Gjærum, R. G., Hovik, L. (Eds). (2023). Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development. [Special issue]. Nordic Journal of Art & Research, 12(2)
Vol. 12 No. 2 (2023): Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development | Nordic Journal of Art & Research (oslomet.no)
Lise Hovik har bidratt i til sammen fire artikler:
- SDG 17: Lyngstad, M.B., Gjærum, R.G., Hovik, L. (2023)
- SDG 15: Hovik, L. (2023). Økologiske perspektiver i scenekunst for barn. Nordic Journal of Art & Research, 12(2)
-
SDG 13: Eggen, E., & Hovik, L. (2023). Climate action and creative climate justice. Nordic Journal of Art & Research, 12(2)
'Fra DMMH har også Atle Krogstad sammen med Lise Hovik skrevet en artikkel om litterære samtaler med barnehagebarn, og hvordan de reflekterer over forholdet mellom trær og mennesker.
Lise Hovik har et håp om at dette temanummeret kan bidra: «Ved å løfte fram mange ulike stemmer, fagfelt, perspektiver og forskningsresultater kan vi synliggjøre hvilket potensiale kunstfag har til å skape nye ideer, og til å forandre verden».
Lyngstad, M. B., Gjærum, R. G., Hovik, L. (Eds). (2023). Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development. [Special issue]. Nordic Journal of Art & Research, 12(2).