Møte kunsten sammen

  • Publisert: 04.08.2019
  • Oppdatert: 05.08.2019
Fellesskap mellom barna som del av kunstmøtene

I datamaterialet  fra alle de fire museumsbesøkene legger vi merke til at barna synes å møte kunsten sammen, gjennom et fellesskap de har med hverandre. Dette knytter vi til øyeblikk og hendelser, ytringer og uttrykk der vi mener å se at barna orienterer seg mot hverandre, der det virker som de utvikler en følelse av et felles “vi” som er på museum sammen. Det er som om barna har et slags usynlig "bånd" mellom seg. Vi ser blant annet at de


  • følger hverandre med blikket og ser i de retninger andre ser
  • leder hverandres oppmerksomhet mot bestemte  ting eller steder
  • gjør det samme som de andre gjør, går dit andre går, gransker det andre gransker.

 

Samtidig som de tar inn rommet og kunsten slik den presenteres for dem, ivaretar de tilsynelatende en sosial interesse også. Kunsten og barnas sosiale liv med hverandre så å si veves sammen.

 

pa-scenen-blogg


For å trenge videre inn i dette, finner vi det fruktbart å trekke veksler på Corsaros (1997) begrep om jevnalderkultur. Med dette begrepet forstår Corsaro ting barn gjør sammen - lek og aktiviteter de er sammen om, artefakter de lager og som får betydning for dem, idéer, kunnskaper eller bekymringer de deler med hverandre. Gjennom å gjøre, uttrykke, lage sammen, skaper barn seg sosiale “rom” av vennskap og sosialt fellesskap. Som deltakere i slike fellesskap kan de utforske, bli kjent med, utfordre og skaffe seg kontroll over tilværelsen og omgivelsene. 

Det er rimelig at barn som går på samme avdeling på barnehagen, forholder seg til hverandre også når de er på museum. Det som er interessant  å undersøke videre i denne sammenhengen, er hva “båndet” mellom barna består i eller synes å handle om, og  hva det kan si oss om barnas måter å ta til seg kunst på.



Kilde: Corsaro, W. A. (1997). The sociology of childhood. Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.