Gå til innholdet

På jakt etter dyr

29.03.2019
Det første møtet med kunsten på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum

Det første besøket på muséet skjer en kald januardag. Barna får gå på oppdagelsesferd sammen med formidleren og lete etter dyr i porselen og sølv og møbler fra ulike tidsepoker.

monter-blogg-2

De får se og granske en skulptur med isbjørnhode og damekropp – en isbjørndame! Isbjørndamen har skrevet et brev til dem. Her introduserer hun seg som Snø og gir barna et oppdrag: «I dag kan dere se om dere finner billene og sommerfuglene og fiskene i utstillingen som jeg bor i. Men først skal dere se etter den store brune ballen som er i nærheten av meg».

Barna oppdager raskt den brune ballen. Den er laget av klover fra reinsdyr. De samler seg rundt den, lytter til det formidleren forteller, assosierer og under seg. Så går turen videre rundt hjørnet. Jakten på dyr starter for alvor. Her er det montre med kunsthåndverk og industridesign, bord, stoler og speil med utskjæringer. Formidleren forteller, barna stiller seg tett inntil montrene, peker, spør, beveger seg rundt i rommet og ser dyr overalt. De ser for eksempel...

  • løver på sølvkanner
  • metallspenner som ligner musefeller
  • fugler på en tekanne
  • torsk som snor seg rundt en suppeterrin av porselen
  • et slags fuglemenneske
  • noen oppdager ørner på et speil og lager en fortelling der og da om ørnebabyer
  • en skulptur vekker assosiasjoner til en krokodille
Etterpå får barna lage fantasidyr med utklipte, laminerte hoder og kropper som formidleren har tatt med. Det blir mange fantasifulle figurer og smil og latter, og alle figurene får plass på veggen i den lille hallen slik at andre som besøker muséet kan se dem.
figurarbeid-blogg-2

På turen hjem fortsetter jakten etter dyr. Pedagogen tar initiativet og barna ser mange slags dyr både her og der - en lang hund, to hjorter i bronse, en hest på tinghusdøren, duer og kråker, katter i en vindusutstilling - dyr overalt!

Her er de metodene vi brukte for å samle datamateriale fra barnas møte med kunsten:

  • Vi filmet besøket fra formidleren møtte barna og til turen rundt i utstillingen var over
  • Vi tok stillbilder av barnas tur rundt i utstillingen og gjenstandene de så på
  • Vi inviterte fire av barna til å lage tegninger. "Hva vil dere tegne fra utstillingen?", spurte vi
  • De fire andre barna fikk gå inn igjen i utstillingen og fotografere
  • En av oss reiste sammen med barna til og fra muséet, snakket med dem og tok bilder