Sang som performativ for samspill i småbarnspedagogisk praksis

  • Publisert: 01.02.2021
  • Oppdatert: 01.02.2021
En doktoravhandling om og med de yngste barna i barnehagen 

Av Ingrid Bjørkøy

I desember 2020 disputerte jeg med avhandlingen Sang som performativ for samspill i småbarnspedagogisk praksis. Her undersøker jeg hvilke betydninger sangsamspill får for småbarnspedagogisk praksis når vi betrakter det gjennom et performativt kunnskaps-apparat. Det vil si når vi tar utgangspunkt i at både sangen, menneskene og omgivelsene virker på hverandre - som performative agenter - og på en sammenvevd måte skaper samspillet.

Jeg var i en barnehage over lengre tid og gjorde video-observasjoner av både spontane og organiserte samspill der sang var en del av samspillene. For å transkribere video-observasjonene brukte jeg blant annet en fremgangsmåte med visuell transkripsjon, der jeg avtegnet utvalgte øyeblikk fra videoopptakene.

Begrepet sangsamspill ble til underveis i prosjektet. Begrepet har i seg noen forståelser av sang, samspill og pedagogens deltagelse:

  • Sang forstås som noe kontaktskapende og relasjonelt (Small, 1998).
  • Samspill viser til en improvisert hendelse der ulike faktorer settes i spill med hverandre og får noe til å skje.
  • Pedagogens deltakelse handler om kroppslighet (Winther, 2012) og affekt (Massumi, 1995; Hovik, 2014) og et engasjement for å skape et felles samspillsuttrykk.

I studien har jeg utforsket hvilke faktorer - eller performative agenter - som på en sammenvevd måte skaper samspillet. Kort fortalt ser jeg at sang i alle mulige fasonger har et kroppslig uttrykk som gjør noe med selve samspillet og med deltagerne. Det skaper en slags interesse for det umiddelbare der og da, og samspillet skapes hele tiden som en uplanlagt hendelse.


sangsamspill

Denne avtegningen er et øyeblikk fra et sangsamspill med sangen «Bjørnen sover». Å synge i samspill med barn innebærer ikke å vurdere sangferdigheter. Studien min – illustrert med denne tegningen - viser at det skjer noe med barna og pedagogene når de synger sammen. Det skjer noe med ansiktene, stemmene, tiden, rommet, bevegelsene, blikket. I en småbarnspedagogisk praksis er sangsamspill en særlig godt egnet samspillsform med tanke på de yngste barnas kroppslige uttrykk og kommunikasjonsformer. I sangsamspill praktiseres også likeverdighet og anerkjennelse i samspill, og studien er sånn sett en etisk betraktning av mulige samspillsutrykk i en småbarnspedagogisk praksis.

I studien kommer jeg fram til at jeg deltar både som sentrert og desentrert forsker. I en del av analysen har jeg laget musikalske komposisjoner for å undersøke hvordan jeg deltar, i den hensikt å være mest mulig transparent i min deltakelse. QR-koden er et eksempel på en slik musikalsk komposisjon fra sangsamspillet med sangen «Hjulene på bussen» som omdreiningspunkt. Den kan scannes og lyttes til.

bjornen-sover

Litteratur
Bjørkøy, I. (2020). Sang som performativ for samspill i småbarnspedagogisk praksis (Ph.d.-avhandling). Trondheim: NTNU. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2687931

Hovik, L. (2014). Ulike definisjoner av begrepet "affekt" og dets anvendelsesområde: begrepets betydning for samtidens scenekunst og -kommunikasjon. BARN, 2(14), 69-83.

Massumi, B. (1995). The Autonomy of Affect. Cultural Critique, (31), 83-109. https://doi.org/10.2307/1354446

Small, C. (1998). Musicking. The meanings of performing and listening. Middletown, OH: Wesleyan University Press.

Winther, H. (2012). Kroppens sprog i professionel praksis: om kontakt, nærvær, lederskab og personlig kommunikation. Værløse: Billesø & Baltzer.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.