DMMH | Som en mosaikk

Som en mosaikk

  • Publisert: 22.05.2019
  • Oppdatert: 03.06.2019

Innblikk i prosjektets metodiske tilnærming

Spørsmålet vi stiller oss i dette prosjektet er hvordan barn møter kunst på museum.  Sagt annerledes er vi på søken etter barnas perspektiver i kunstmøtene.

For å finne ut av dette innså vi tidlig i prosjektplanleggingen at det ikke ville være tilstrekkelig å for eksempel kun observere barna under museumsbesøkene eller intervjue de museumsansatte og barnehageansatte. Vi ville ikke forske barna, men forske med dem.

I vår videre søken etter metodisk tilnærming lot vi oss inspirere av rammeverket som kalles "Mosaic Approach".  Det er utviklet av Allison Clark og Peter Moss. Intensjonen er å sette barn i stand til å dele sine perspektiver i forskning som omhandler dem og deres erfaringer.

Rammeverket består av et sett med  eksempler på gode verktøy for dokumentasjon som barn og forskere kan dele på å bruke. Som de tidligere blogg-innleggene viser, har barna dokumentert sine kunstmøter ved å :

  • Fotografere

  • Tegne

  • Snakke med oss forskere.


tegne-til-blogg








 








}