Sammen med praksisansvarlig Inger Bakken informerer prorektor Eva Stai Brøndstad de nye studentene om skikkethet til barnehagelæreryrket.
- Skikkethetsvuderingen er noe som foregår gjennom hele studietiden, sier Brønstad videre.
-Skikkethet er jo et ord som vi kanskje ikke bruker så mye i dagligtalen, men det handler om å være egnet til å gjøre jobben sin. Vi skal hele tiden tenke på hva som er best for barnet, fastslår Bakken.
Brønstad ber studentene tenke litt over hvordan de fremstår seg for andre.
- Som barnehagelærer blir dere sett på som rollemodeller, og dette vil dere merke allerede i studenttiden.
Hun oppfordrer studentene til å se på alle tilbakemeldinger som hjelp til å forbedre seg i rollen som barnehagelærerstudent.
Særskilt skikkethetsvurdering
Om en student utgjør en mulig fare for barns eller medstudenters rettigheter, sikkerhet, psykisk eller fysisk helse eller liv, har lærer/praksislærer plikt til å skrive tvilsmelding. Medstudenter og administrativt personale oppfordres også til å varsle når de mener det er tvil om studenten er skikket.- Ofte er det ikke så mye som skal til, sier Bakken.
- Men dersom det er tvil om studenten er skikket åpner vi en særskilt skikkethsvurdering. Vi pøver alltid å løse alle saker på lavest nivå. Etter å ha fått en tvilsmelding kaller vi inn studenten til en vurderingssamtale, og gir eventuelt tilbud om utvidet oppfølging eller veiledning. Om vi ikke kommer i mål blir saken meldt til skikkethetsnemda. Så er det opp til høgskolens styre å avgjøre saken.
Skikkethetsbrosjyren til DMMH beskriver hva en tvilsmelding skal inneholde (web)