Spørsmålet vi stiller oss i dette prosjektet er hvordan barn møter kunst på museum. Sagt annerledes er vi på søken etter barnas perspektiver i kunstmøtene.
For å finne ut av dette innså vi tidlig i prosjektplanleggingen at det ikke ville være tilstrekkelig å for eksempel kun observere barna under museumsbesøkene eller intervjue de museumsansatte og barnehageansatte. Vi ville ikke forske på barna, men forske med dem.
I vår videre søken etter metodisk tilnærming lot vi oss inspirere av rammeverket som kalles "Mosaic Approach". Det er utviklet av Allison Clark og Peter Moss. Intensjonen er å sette barn i stand til å dele sine perspektiver i forskning som omhandler dem og deres erfaringer.
Rammeverket består av et sett med eksempler på gode verktøy for dokumentasjon som barn og forskere kan dele på å bruke. Som de tidligere blogg-innleggene viser, har barna dokumentert sine kunstmøter ved å :
-
Fotografere
-
Tegne
-
Snakke med oss forskere.