Artikler:
Berg A. 2005. Friluftsbarnehagen - en motorikkfabrikk?: testing av barns motorikk Barn Vol.
23 2005 nr 2. Trondheim: Norsk senter for barneforskning.
Berg, A. 2010. ”Observasjon av barn”. Kroppslighet i barnehagen.
E.B. Sandseter, T.L. Hagen og T. Moser (red). Gyldendal Akademisk
Berg, A. 2010. ”Motorisk usikre barn”. Kroppslighet i barnehagen.
E.B. Sandseter, T.L. Hagen og T. Moser (red). Gyldendal Akademisk
Berg, A. 2012. Kartlegging av barnehagenes bruk av ergonomiske hjelpemidler
Abstract godkjent for presentasjon ved 22 EECERA i Porto, august 2012.
Berg, A og L. Fitzgerald. 2013. Motorisk usikre barn – en kvantitativ studie
om betydningen av refleksinhiberende trening. Tidsskriftet Fysioterapeuten.
Berg, A. 2013. Mapping of kindergartens utilization of ergonomic aids.
Vikarstipend, DMMH.
Berg, A og L. Fitzgerald. 2015. Bal-A-Vis-X som spesialpedagogisk metode for barn med
lesevansker.
Berg, A og O.B. Lysklett. 2015. Femåringers fysiske form og motoriske kompetanse.
Tidsskriftet FOU i praksis.Berg, A. og Bjørgen, K. 2017. Småbarns språklæring i utelek. I Veier til språk. S. Kibsgaard
(red.) Universitetsforlaget.
Berg, A. 2022. Kroppslig utfoldelse og språklæring. Barnehagelæreren og barna.
Universitetsforlaget.
Bøker:
Berg, A. 2002. Motorikk, lek og læring!: motorikkens betydning for forebygging av barns lese- og skrivevansker. Oslo: Abstrakt forlag.
Berg, A. & Kippe, K. 2006. Småbarnas kroppslige verden: sansemotorisk utvikling hos
barn 0-3 år : teori- og idébok. Oslo: Sebu forlag.
Berg, A. 2009. Å lære med hele kroppen - multisensorisk læring i barnehagen og skole. Oslo: Sebu Forlag.
Berg, A. (2016). Rytmens pedagogikk. Oslo: Pedagogisk forum
Berg, A. (red.), Marie Eines Seljbø & Liv Berit Vold (2019). Kroppen som fundament for
Læring. Teori, Kartlegging og tiltak. Oslo: Universitetsforlaget.