Monica Seland fikk i vår opprykk til professor

  • Publisert: 24.06.2021
  • Oppdatert: 24.06.2021
Seland er et kjent navn innen barnehagefeltet, hun er en ettertraktet foredragsholder med en tydelig stemme for barnas beste.
Barnehagens trivselsmonitor

Seland disputerte ved NTNU i 2009, med avhandlingen "Det moderne barn og den fleksible barnehagen". Siden da har hun vært ansatt på DMMH, der hun blant annet er programansvarlig for Master i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring. Hun er også involvert i forskergruppen Rom for lek og læring.

Flere av forskningsprosjektene til Seland har skapt stor interesse og debatt innen barnehagefeltet.

Professsor Monica Seland ved DMMH skal straks i gang med det nye forskningsprosjektet "KUMBA".
Professsor Monica Seland ved DMMH skal straks i gang med det nye forskningsprosjektet "KUMBA".

3 hovedtema

Hvordan barna har det er et fellestrekk som gjennomsyrer all Selands forskning.

- Jeg har tre hovedtema innen forskningen, sier hun.  

  • Basebarnehager
  • Barns trivsel i barnehagen
  • Programmer for sosial kompetanse

Phd-graden til Seland var det første store forskningsprosjektet om basebarnehager i Norge, og boka som fulgte avhandlingen fikk mye oppmerksomhet. Seland pekte på en del nye utfordringer for både barn og ansatte når barnegruppene ble store, og etterlyste mer forskning om temaet.

Utvikling av Trivselsmonitoren

Sammen med professor Ellen Beate Hansen Sandseter har Seland utviklet Trivselsmonitoren, et gratis digitalt samtaleverktøy som barnehageansatte kan bruke i samtaler med barna. Her er det spørsmål om bl.a. barnehagens aktiviteter, om relasjoner, medvirkning og trivsel. Dette gir de ansatte mer systematisk kunnskap om hvordan barna har det i barnehagen, som et supplement til daglige samtaler og observasjoner.

- Ved å få innsikt i hvordan barna i barnehagen trives og opplever sin mulighet for å medvirke i barnehagehverdagen vil det være lettere å arbeide målrettet for å øke kvaliteten i barnehagen, forteller hun. Det anonymiserte innholdet gir også data til ny forskning.  

- Nå ser vi nærmere på hvordan barn som oppgir å bli plaget ofte av andre barn svarer på de forskjellige spørsmålene. Vi sammenligner med svarene til de barna som trives godt, og ser om det er noen forskjell. Det er viktig å få mer kunnskap om de barna som ikke trives så godt i barnehagen. 

Programmer for sosial kompetanse

Det tredje forskningstemaet sentreres rundt barnehagers bruk av forskjellige pedagogiske programmer. Dette er et forholdsvis nytt fenomen, som etter hvert har fått stor utbredelse. Seland er interessert i hvordan disse programmene brukes, og hvordan barna kan oppleve dette. I fjor kom boken "Når evidens møter praksis". Her har Seland utforsket hvordan det evidensbaserte programmet "De utrolige årene" blir praktisert i seks barnehager rundt om i landet gjennom å observere og intervjue barn og ansatte. 

- Det er et omstridt program og forskningen har ført til debatt, blant annet fordi jeg bruker andre metoder og teoretiske perspektiver enn de som programeierne selv bruker. Men vi trenger uavhengig forskning for å utvide og nyansere kunnskapen om programmet, fastslår Seland. Hun understreker at barns stemmer må bli hørt, særlig når pedagogikken direkte påvirker deres liv i barnehagen. 

Seland skal sammen med flere kollegaer ved DMMH nå i gang med et nytt forsknings- og utviklingsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd. Prosjektet har fått navnet "KUMBA" - Kvalitetsutvikling gjennom medvirkning i barnehagen – der barnehageansatte skal arbeide sammen med forskerne for å utvikle kvaliteten, blant annet gjennom bruk av Trivselsmonitoren.

- I arbeidet med å utvikle kvalitet i barnehagen må også barna får mulighet til å medvirke, avslutter Seland. 

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.