Facebook
Gå til innholdet
Lukk
dmmh_kari_mette_hoel__dsc5710_foto_jens_holsbovag-lyngstad
– Jeg er veldig fornøyd. Vi har flinke lærere som liker det de holder på med og er veldig «på».

Maria Sjøflot, barnehagelærerstudent i Kristiansund

Maria Sjøflot og Kari-Mette Hol

Fra skobutikk til barnehage


Maria Sjøflot (34) bestemte seg for å skifte yrke i voksen alder. Nå tar hun barnehagelærerutdanning på deltid mens hun jobber.

– Jeg jobbet i skobutikk, men så fikk jeg en liten vikarstilling i barnehage samtidig og syntes det var kjempekjekt, forteller Maria Sjøflot.

maria-med-plakat
Tenker du barnehagelærerutdanning med vekt på ledelse?

Tilbake til skolebenken


I fjor gikk hun derfor tilbake til skolebenken som deltidsstudent ved Dronning Maud Minnes Høgskole i Kristiansund. Barnehagelærer med vekt på ledelse er et samlingsbasert studium med omtrent fire samlinger per semester. I tillegg er det digital undervisning én dag i uken.

– Vi er en veldig fin og sammensatt klasse der noen kommer rett fra videregående, mens mange er i 20-30-åra og jobber ved siden av sånn som meg, forteller hun.

Brennende engasjement


Selv om det er en mindre campus med færre studenter enn i Trondheim, har de et godt studentmiljø i Kristiansund. Og kanskje enda viktigere for den voksne studenten: Et godt faglig tilbud.

– Jeg er veldig fornøyd. Vi har flinke lærere som liker det de holder på med og er veldig «på». Det er lett å se at de er brennende engasjerte i feltet, sier hun.

Og det brennende engasjementet har kanskje smittet over på studentene også. I alle fall får Maria mye skryt fra Kari-Mette Hol som er pedagogisk leder i Mobarn Lyngen Barnehage i Hustadvika utenfor Molde.

– Vi er superheldige som har Maria her i praksis. Hun er så uredd og interessert, og hun stiller mange spørsmål som gjør at vi også lærer mye og får frisket opp kunnskapen vår. Og kanskje blir vi utfordret til å se på noen av våre rutiner med et nytt blikk også, sier hun.

Og for Maria er det også svært nyttig å få være i praksis. For selv om hun til daglig jobber som «vanlig ansatt» i en annen barnehage er det noe helt annet å være der som student.

– Jeg får rom til å teste ut mer når jeg er i praksis, og det er veldig givende. Jeg måtte jobbe litt med meg selv i starten for å omstille meg. Men nå føler jeg at jeg klarer å fokusere på å være der med barna som student og for å teste teorien jeg har lært i møtet med dem.

Studenter er en ressurs


Kari-Mette Hol har selv tatt samme utdanning som Maria for noen år siden og er opptatt av å framsnakke det å ha studenter i praksis i barnehagen og at det først og fremst er en ressurs for henne.

– Den kunnskapen studentene tar med seg er veldig bra for alle oss som jobber her. Og samarbeidet med Dronning Maud er helt supert. De kommer på besøk, ringer og følger opp, og de er tilgjengelige når som helst når vi har student. Så vi blir godt ivaretatt, understreker ped-lederen.

Fokus på ledelse


Dette studiet legger spesielt vekt på å styrke lederkompetansen og for Kari-Mette var den delen av utdanningen spesielt viktig.

– Jeg jobbet som leder mens jeg tok utdanningen i Kristiansund. Det å få det faglige perspektivet og mange gode ledelsesverktøy, har helt klart rustet meg til å stå bedre i en lederrolle. Og jeg tror at økt fokus på ledelse i utdanningen gjør det enklere å ta en lederstilling.

Selv om det for noen kan virke skummelt å sette seg på skolebenken igjen i 30-åra, så er Maria ikke i tvil om at hun har gjort et riktig valg.

– Jeg opplever i at kombinasjonen av teori og praksis gir meg en stor trygghet. I klassemiljøet snakker vi som jobber i barnehage mye sammen om det vi lærer, og ute i praksis får vi testet ting vi kanskje ikke har tid til i den vanlige jobbhverdagen vår. Og vi får se hva som faktisk fungerer. Jeg føler jeg har mye mer å komme med nå, bare på ett år, smiler hun.
dmmh_kari_mette_hoel__dsc5828_foto_jens_holsbovag-lyngstad-3