Innhold:
Forebygging av psykososiale vansker er avhengig av at ansatte i barnehagen forstår hvilke faktorer som ligger til grunn for å etablere og opprettholde problematferd, samtidig som en er kjent med hvilke beskyttelsesmekanismer som bidrar til å bremse og moderere utviklingen.
Nyere forskning viser sammenheng mellom symptomer på problematferd i tidlig småbarnsalder og utvikling av psykososiale vansker senere livet.
Dette understreker behovet for tidlig forebyggende innsats både for identifisering av barn i risikogrupper og for forebygging og tidlig intervensjon når det gjelder utvikling av psykososiale vansker. Barnehagen skal arbeid for å støtte barn i deres utvikling, danning og læring. Alle barn kan befinne seg i sårbare situasjoner i kortere og/ eller lengre perioder i sitt liv. Barn trenger et barnehagepersonale som kan arbeide proaktivt og forebyggende.
Med dette som bakgrunn vil kurset sette fokus på følgende spørsmål:
- Hva er forebygging, og ulike nivåer av forebygging?
- Risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for utvikling av psykososiale
vansker hos små barn
- Det psykososiale miljøet i barnehagen?
- Didaktiske prosesser. Hvordan øke bevissthet hos ansatte og arbeide målbevisst i hverdagen