DMMH har pr. i dag ikke et eget doktorgradsprogram. Det arbeides med å tilby en ph.d.-utdanning på sikt.
Våre stipendiater er tilknyttet doktorgradsprogram ved andre utdanningsinstitusjoner.
Vi har tre stipendiater finansiert av KD og en stipendiat finansiert med institusjonens egne midler.
Pågående PhD-prosjekter
Hanssen, Sine Bjerregard (pedagogikk)
sbh@dmmh.no
"God barnehageledelse – Hva og hvordan?"
Barnehagelederes perspektiver på utvikling av lederskap.
Nguyen, Thomas (musikk)
tng@dmmh.no
Barnehagelærerens musikalske motivasjon
Paulsrud, Pia (pedagogikk)
ppa@dmmh.no
Kvalitet i barnehagen fra barnas perspektiv. En studie av barnehagelæreres vurdering av barns trivsel i barnehagen
Rimul, Johanne (pedagogikk)
jri@dmmh.no
Barns medialiserte barndom – en studie av barns (re)produserte mediekultur i barnehagen.
Storli, Lise (fysisk aktivitet og helse)
lst@dmmh.no
Motor behavior in virtual risk management
Strømsøe, Guro (drama)
gst@dmmh.no
Barns isolering av klimaks i lek
Vaags, Agnete (pedagogikk)
ava@dmmh.no
Organisering av spesialpedagogisk hjelp til barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser i et inkluderingsperspektiv.
Wiseth, Hanne (drama)
hwi@dmmh.no (i permisjon)
Levende fantasiunivers – Egenskapt teater som metodisk inngang i kunstpedagogiske prosesser i barnehagen
van der Zwart-Langner, Jana (pedagogikk)
jvdz@dmmh.no
Tverrprofesjonelt samarbeid i tidlig intervensjon for barn med særlige språk, tale og kommunikasjonsbehov i barnehagen
Gjennomførte doktorgrader (PhD) av DMMH-ansatte på disputastidspunktet siden 2010
Nergård, Beate (matematikk)
Bruk av realfag og matematiske begrep i en barnehage», med problemstillingen «På hvilken måte lærer og kommuniserer barn realfaglige og matematiske begrep».
Sando, Ole Johan (fysisk aktivitet og helse)
ojs@dmmh.no
Barnehagens fysiske miljø – Hvordan kan det fysiske miljøet i barnehagen bidra til barns trivsel og fysiske aktivitetsnivå?
Vik, Essahli Nassira (pedagogikk)
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen. (2021)
Bjørkøy, Ingrid (pedagogikk)
ibj@dmmh.no
Kommunikativ musikalitet i interaksjoner med de yngste barna i barnehagen. (2020)
Nergaard, Kari (pedagogikk)
kne@dmmh.no
Jevnaldringsavvisninger og empati i barns lek og samspill. En hermeneutisk- fenomenologisk studie. (2020)
Olaussen, Ingvild Olsen (drama)
ioo@dmmh.no
Kiasmefortellinger - fortelleruttrykk av og for de yngste barna i barnehagen i et kunstnerisk, utforskende, multimodalt perspektiv. (2018)
Amundsen, Hilde (pedagogikk)
hma@dmmh.no
Hermeneutiske hendelser i barnehagen – undring gjennom fortolkning og levd kropp. (2018)
Bergsland, Mirjam Dahl (pedagogikk)
mdb@dmmh.no
Den flerkulturelle barnehagen - en barnehage for alle? (2018)
Bjørgen, Kathrine (fysisk aktivitet og helse)
kbj@dmmh.no
Bevegelsesglede i barnehagens uterom. (2017)
Nygård, Mette (pedagogikk)
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger (2017)
Hovik, Lise (drama)
lho@dmmh.no
«De røde skoene» - et kunstnerisk og teoretisk forskningsprosjekt om teater for de aller minste. (2014)
Letnes, Mari-Ann (kunst og håndverk)
(mal@dmmh.no)
Barnehagens meningsskaping i arbeid med multimodal fortelling (2014)
Moe, Merete (pedagogikk)
mmo@dmmh.no
Barnehagen som dialogisk og helsebyggende arbeidsplass – med mennesker som tør å sette seg selv på spill (2014)
Sando, Svein (religion, livssyn og etikk)
ses@dmmh.no
Barn, IKT og dannelse. En studie i digital etisk dannelse med norske barnehager som case (2014)
Åmot, Ingvild (pedagogikk)
iaa@dmmh.no
Barn med samspillsvansker og ansattes dilemma relatert til retten til medvirkning i barnehagen (2014)
Sandseter, Ellen Beate Hanse (fysisk aktivitet og helse)
ebs@dmmh.no
Scaryfunny. A Qualitative Study of Risky Play Among Preschool Children (2010)