DMMH | Spesialpedagogikk og tidlig innsats

Spesialpedagogikk og tidlig innsats

Forskergruppen har et stort spenn av forskningsområder og –interesser. Deltakere i forskergruppen Spesialpedagogikk og tidlig innsats har forankring i spesialpedagogikk, allmennpedagogikk, sosialpedagogikk og psykologi. Forskergruppas prosjekter er knyttet til spesialpedagogisk hjelp og tidlig innsats på individ-, gruppe- og systemnivå for å styrke barns utvikling og lek, læring og psykiske helse.

Barnehagen utgjør et sentralt nedslagsfelt for ulike prosjekter.  Forskningsprosjektene er både praksis- og forskningsmessig forankret.

Forskergruppen Spesialpedagogikk og tidlig innsats anvender ulike vitenskapsteoretiske forankringer og metodologier i prosjektene. Forskergruppa deltar i nasjonale, internasjonale og tverrfaglige samarbeid og nettverk.

Deltagere

  • Kristine Tyldum Lefstad 

Aktuelle og pågående prosjekter

  • Cross-cultural study of the conceptualization of time-A further step on the understanding of embodied cognition (Sobh Chahboun)
  • Inclusion and exclusion in autism spectrum disorder ( (Frode Stenseng og Sobh Chahboun)
  • International Perspectives on Basic Values in Early Childhood Education (Sobh Chahboun)
  • Kompetansekartlegging for spesialpedagogisk samarbeidsreform Kompkart (Ingvild Åmot)
  • Moorings and disembeddedness (Sobh Chahboun)
  • Overgang barnehage-skole for barn med nedsatt funksjonsevne (Marit Pettersen)
  • Spesialpedagogisk dokumentasjon om barnehagebarn  (Karianne Franck)
  • Barns behov for spesiell tilrettelegging (Nettbasert kompetanseutvikling, finansiert av PBL) (Ingvild Åmot)
  • The writing teacher (RESISTANCE). Samarbeidsprosjekt med University of Eastern Finland, finansiert av Research Council of Finland. Som del av et større forskningsprosjekt med fokus på læreres dokumentasjonspraksis, samarbeider vi med finske forskere for å undersøke og sammenligne klageprosedyrer i finske og norske administrative systemer knyttet til barns rett til støtte.  https://uefconnect.uef.fi/en/resistance/#information (Karianne Franck)
  • SE og føl min bokstav (Eli Raanes og Lars Haakensen Wettre)
  • LUBA-prosjekt: Barnehagelæreres kompetanse om inkludering og barn med særskilte behov. Et samarbeid mellom praksisfeltet og UH for å utvikle barnehagelærerutdanningens fokus på inkludering og barn med særskilte behov. (Elisabeth Walsøe Lehn og Karianne Franck)

Nettverk

PhD

  • Jana van der Zwart-Langner:
    Interprofessional collaboration in ECEC focusing on young children with speech language and communication needs
  • Kari Nordhus Strømsøe:
    Ph.D.-prosjekt i perioden 2023-2026 med tittel: «Spesialpedagogen i norske barnehager – en profesjon i endring?». Dette ph.d.-prosjektet tar sikte på å frembringe kunnskap knyttet til det spesialpedagogiske feltet i norske barnehager. Prosjektet har som overordnet problemstilling: «Hva skjer i norsk barnehagekontekst når samfunnsmandatet for den spesialpedagogiske profesjonen er i endring?»
  • Agnete Kristiansen:
    Inkludering og spesialpedagogisk hjelp i barnehagen / Inclusion and special educational assistance in Early Childhood Education and Care (ECEC). This ongoing Ph. D. project has a qualitative case study approach and aims to investigate opportunities and barriers in the field of tension between inclusion and special educational assistance for children with special educational needs (SEN) in early education and care (ECEC). Various data sources will shed light on the research question.

Kontaktpersoner